MINDFUL LEDERSKAB….
Tænk: Hvis min chef var en god leder, der lyttede til mig og anerkendte mit arbejde.
Tænk: Hvis mine medarbejdere ikke kom til mig hele tiden, men selv tog lidt mere ansvar.
Tænk: Hvordan det ville løfte os alle, hvis der var lidt mere respekt mellem os kolleger.
Tænk: Hvis vi kan opfylde de stigende krav, der stilles på jobbet og i privatlivet, og stadig være den bedste udgave af os selv med ro, fokus og overskud.

Forandring kræver handling:
Vi kan tale om at redde vores planet, om at vi kan blive mere bevidste om vores madspild - og om al den plastik, der ødelægger vores oceaner. Men det nytter ikke kun at ændre og tage ansvar for det ydre, hvis vi ikke også interesserer os for vores indre klima.

Mindfulness er opmærksomhedstræning
Mindfulness er en måde at være på i nuet. Et bevidst nærvær, hvor du er til stede med krop og sind fra øjeblik til øjeblik. Gennem forskellige metoder – som meditation, vejrtrækning, bodyscan og bevægelse som yoga – træner vi vores mentale sundhed og skaber dermed en større indre ro. En ro, der gør os i stand til at hjælpe og respondere, så vi er mere kreative og konstruktive over for os selv og vores omgivelser. Det lyder enkelt, men er noget af det sværeste for os mennesker – og kræver træning.

Erfaringsbaseret læring for os alle.
Ville det ikke være skønt … at vide, hvordan du kan håndtere en stresset chef, medarbejder eller kollega? Og måske gøre dit til, at de aldrig bliver stressede?
at du blev bevidst om og klogere på, hvordan du selv reagerer på stress?
at få indsigt i, hvordan det daglige arbejdspres påvirker din krop og dit sind?
at lære, hvordan du kan kommunikere på en mere konstruktiv måde, håndtere svære konflikter og alligevel sove godt om natten?
at opdage, hvordan du kan få dig selv med og alligevel klare de stigende krav dine omgivelser stiller dig?

Listen er lang og viser, hvorfor virksomheder som Google, Virgin, Brown University og mange flere har integreret Mindfulness som en vigtig del af deres arbejdsklima. Alle kender vilkårene på jobbet. Vi ved, hvor svært det kan være at ændre på arbejdsbyrden og de opgaver, man står over for i løbet af en dag. For i realiteternes verden kan vi ikke bare lukke ned for mailen, overskride deadlines eller udeblive fra vigtige møder. Vi ved også, hvor meget bunken af opgaver kan stresse og påvirke os – ikke bare på arbejdspladsen, men også når vi er kommet hjem. For livskvalitetens skyld kan der være brug for at tænke og agere anderledes. Her byder Mindfulness på en række værdifulde metoder, som mange mennesker har stor glæde af i dag.

Hvad er de konkrete fordele ved Mindfulness?
I et Mindfulness forløb får medarbejdere og ledelse nye værktøjer til at håndtere de stadigt stigende krav på jobbet og i privatlivet:
· Som deltager vil du lære, hvordan du kan blive mere bevidst om dine    handlinger og valg.
· Hvordan du kan passe bedre på dig selv og dine omgivelser.
· Du vil blive klogere på dig selv og mærke, hvor dine grænser går. Få mere  overskud og glæde.
· Lærer at skelne mellem god stress og negativ stress.
· Får redskaber til en bedre dialog, når kommunikation er vanskelig.
· Forstår forskellene mellem at respondere og agere.
· Opnår et bevidst nærvær i krop og sind.
· Vil begynde at spise sundere.
· Bliver mere bevidst om dine sanser og hvordan de påvirker dig.

Men det er ikke en mirakelkur! For at lykkes med Mindfulness, skal du forpligte dig og være målrettet. Præcis som før et maraton, hvor det er afgørende at passe træningen – eller ved en slankekur, hvor du skal planlægge dine indkøb nøje. Sådan er det også med din mentale træning. Intet kommer af sig selv – du er nødt til at lave et commitment. Det kræver ikke meget tid, men det kræver disciplin.

Hvad er Mindfulness?
Mindfulness er et begreb, der stammer helt tilbage fra Buddhismens opståen, og især udviklede og bredte sig i USA i 1970’erne. Her blev der også forsket i brugen som en hjælp mod kronisk smerte og stress. Det er i dag videnskabeligt bevist, at Mindfulness hjælper og forebygger mod stress, angst, depression.
Mindfulness er mental træning med fokus på din opmærksomhed. At træne din opmærksomhed med bevidst nærvær! Du vil vågne op til dit liv her og nu. Du vil blive klar over, hvor tit du har kørt på autopilot – når du nu får et liv, hvor du er helt bevidst om dine valg og er den bedste udgave af dig selv.

Hvem er jeg - og hvordan kan jeg være med til at gøre os alle sammen bedre?
· Louise Juel Severin, uddannet lærer ved Dansk Center For Mindfulness ved  Aarhus Universitet.
· Er uddannet yogalærer fra Cph Lago. · Har mere end 20 års erfaring med  meditation og yoga.
· Har arbejdet i mediebranchen i 25 år og været direktør for nogle af Nordens største produktionsselskaber, bl.a. Strix Norge og Danmark, MTV Mastiff Sverige. · Har startet flere egne virksomheder inden for media og distribution, samt i  design af tøj.
· Jeg har selv oplevet stress og depression og fået hjælp gennem programmet  Mindful Basic Stress Reduction, MBSR, som jeg også er uddannet i – og kan  tilbyde din virksomhed.
· Har drevet adskillige virksomheder på topniveau, men har nu dedikeret mig 100% til at hjælpe virksomheder og privatpersoner med at opnå et bedre indre liv.
· Jeg har i perioder haft hele verden som min arbejdsplads og forstår derfor forskellige kulturer, tankesæt og arbejdsmetoder.
· Har erfaring fra fyringsrunder i flere virksomheder - senest den store besparelsesplan hos Danmarks Radio – og hvordan hele organisationen bliver påvirket.
· Mødet med forskellige lande og kulturer og 25 år i mediebranchen har givet mig en unik indsigt i, hvordan vi bedst fungerer som mennesker, når der skal skabes resultater.
Og siden det første chefjob som 25-årig har jeg høstet mange erfaringer som leder – og i samarbejdet med andre chefer.

Mindfulness - hvordan og hvad kræver det? Jeg vil introducere dig, dine medarbejdere og din virksomhed til: - forskellige meditationer. Dels korte, som du vil kunne bruget i løbet af dagen. Dels længere, der vil give dig overskud til at også være til stede, når du kommer hjem fra arbejdet. Meditationerne sker siddende eller liggende.
- Vi vil træne forskellige åndedrætsøvelser, som du altid vil kunne bruge som et anker i dit liv.
- Du vil lære, hvad der bedst får dig til at stoppe op og trække vejret og forankre dig i nuet.
- Vi vil arbejde med Body Scan, som er en type meditation, der hjælper dig med at skabe en større kropsbevidsthed.
- Du vil lære enkle yoga-øvelser stående og siddende, som ikke kræver, at du er en atlet, men vil hjælpe dig at komme i kontakt med dig selv. Hvor du kommer fra et galopperende sind og ned i din krop.
- Du vil få mulighed for individuelle samtaler og coaching. Gennem enkle rutiner, som du enten kan lave hjemme eller i små pauser i løbet af dagen, vil du på kort tid mærke en forskel i din krop og dit sind.

Et bevidst nærvær kræver en bevidst træning af krop og sind. Du vil opleve at blive mere positiv, være mere accepterende og mindre dømmende i forhold til dig selv og andre. Du vil kunne nulstille dig selv, så du bedre mærker dig selv og dine kvaliteter.

Hvad passer din virksomhed bedst? Jeg tilbyder flere forskellig forløb i form af workshops. De kan, ud fra jeres behov, skræddersys til præcis jeres virksomhed. Her er en kort beskrivelse af de forskellige workshops:

Hvordan bliver jeg en Mindful leder? Hvordan Mindfulness kan gøre dig til en bedre leder med større selvindsigt og bedre forståelse for dine kolleger. Du vil opleve et større nærvær – ikke bare på arbejdet, men også hjemme. ·

Mindfulness og kommunikation Hvordan Mindfulness i lederskabet skaber bedre kommunikation på arbejdspladsen, samt større kreativitet med et mere bidragende sind. Hvordan vi håndterer vanskelig kommunikation, og hvordan det påvirker os.

Mindfulness og stress - Hvordan Mindfulness vil hjælpe mod stress og forbygge stress. Vi kigger på, hvad der kan være stressfaktorer, og hvordan vi reagerer på dem. Og hvordan man opnår en bedre stress respons.

MBSR (Mindful Basic Stress Reduction) er et 8 ugers forløb med 2,5 timer om ugen, hvor der er fokus på og læring i forbyggelse af stress - at komme tilbage på arbejde uden stress - og hvordan kan jeg forholde mig til mit arbejde uden at gå ned med stress igen? (sep pris)

Priser: Pris for informationsworkshop er 4.000 kr. ex. moms for ca. 1,5 timer med op til 20 deltagere.
Derefter pris på forespørgsel om 6- eller 8-ugers forløb, workshops på 30 timer / 60 min / 90 min / uge
MBSR 8 ugers forløb med op til 11 deltagere: 4.000 kr. / deltager ex moms.

Glæder mig til en mere bevidst verden og mere medfølelse for hinanden.

Vel mødt! Louise